Bölümler | Kategoriler | Konular | Üye Girişi | İletişim
KİTABUL EMSİLE(Emsile Kitabı Müzakeresi)
KİTABUL EMSİLE(emsile kitabı )
Bismillaahirrahmeenirrahiim
o Allaah'a hamd olsun ki emsileyi arabi ilimlerin mizanı ( ölçüsü ) kıldı.
EMSİLENİN TAĞRİİFİ : hiyel cüziyyaatül mezkuuraatu li iizaahil gaveeidi ve iisaalihee ilee fehmil müstefidiin
manası : istifade edenlerin anlayışına ulaştırmak ve gaaideleri iizah için zikir olunan cüzlerdir.
İleri de laazım olacak tağrifler :
CEM-İ KILLET : maa yutlagu alee seleesetin ve aşaratin ve mee beynehümee
manası : 3 ile 10 arasında itlaak olunan cemiidir.
CEM-İ KESRAT : maa yutlagu alee maa fevgal aşarati ilee maa nihaayete lehuu
manası : 10 dan yukarı nihaayete kadar itlaak olunan cemidir.
CEM-İ KILLET VEZİNLERİ : efalun - ef aalun - efiletün - fiğletün - faailuune - faailetün
MİSAALİN TAĞRİİFİ : Maa yekuunu ferden minel gaaidetil külliyyeti li ifaadetil müstefidiine
manası : istifaade edenlerin ifaadesi için kaaide-i külliyyeden bir fert olan şeydir.
İŞTİKAAK : ehzü kelimetin min uhraa biteğayyürimmee meatteneesübi fil mağnee
manası : manada münaasebetle beraber değişmelerden bir değişme ile bir kelimeyi diğer bir kelimeden çıkarmaktır.
İCBAARİİ : maa yehtemilus sıdga vel kizbe
manası : doğru ve yalana ihtimaali olandır.
İNŞAAİİ : maa laa yehtemilus sıdga vel kizbe
manası : doğru ve yalana ihtimaali olmayandır.
Musannıfı : Hz Ali Kerremellahü veche Hazretleridir
Cocuklardan ilk iman eden, Peygamberimizin amcasinin oglu ve damadi, Hz Allahin kendisine arslanim diye hitap ettigi zattir.
neden kimse yazmıyor kaç günden beri bakıyorum
Kitaba başlamadan önce 7 şeyi bilmek lazımdır.Bunların 3'ü vacip,4'ü caizdir.
Vacip olanlar besmele,hamdele,selvele dir.
Caiz olanlar:
1)İsmi kitap,(emsile)
2)Fenni kitap,kitabın bahsettiği şeydirki,kitabımız ilmi sarftan bahseder.
3)Tadadı fusul,fasılların adedidirki 24 sigadan müteşekkildir.
4)Tebyini garaz,maksadımızı beyandırki,buda iğlal ve idgamdaki hatadan kaçınmaktır.
elhamdülillah birileri sonun da yazdı
Musannif hz.lerinin Nasara ile baslamasinin 3sebebi vardir.
1. Hz. Allahdan yardim istedigi icin
2. Yardim etmeyi cok sevdigi icin
3. Yardimi tavsiye ettigi icin
Nasaradaki
Nun nusreti ilahiye,
Sad sabri ilahiye
Ri rizayi ilahiye delalet eder.
Buyugumuz su sekilde mana verirlerdi.
Nasara Hz. Allah yardim etti,
Yensuru Hz. Allah yardim eder, (nasil)
Nasran yardim etmekle
Fehuve Hz.Allah nedir
Nasirun yardim edicidir
Vezake su kul nedir
Mensurun yardim olunmusdur.
emisle iki kısımdır. muhtelife olur muttaride olur.
muhtelife, lafzen 24 manen 26 sigadır.
muttaride, ise 336 sigadır.
Emsile-i muhtelifenin tağrifi: Mehtelefe siygatü fil maddeti ve’l-heyeti.
Manası: Siğasi madde ve hey’ette muhtelif olandır. (nasara yensuru, nasran... ilâ ahir gibi)
Emsile-i muttaridenin tağrifi: Madderade siğatü fil maddeti vel heyeti.
Manası: Siğasi madde ve hey’ette muttehid olandır. (nasara, nasaraa, nasaru.. .ila ahir gibi
musannıf hazretleri fiili mazi sigası ile başlamıştır.bunun sebebbi mazinin tahakkuku vukuuna(meydana gelmiş,olmuş bir olay,gerçek) binaendir.
zira müzarinin tahakkuku,gayrı vukuiidir(yani meydana gelip gelmiyeceği henüz belli değildir)
iştikakda asıl olan masdar olduğu halde fiilden sonra zikredilmiştir.Çünkü nasran masdar olmakla mefulü mutlaktır.her mefulü mutlağa bir amil gerekir.buradada amil tenazuğ yolu üzerine nasara veya yensuru olan fiillerdir.
ismi failin sıgası "nasirun"dur.fakat fehüve ile zikrolunur;
burdaki fe atıf harfidir.[color=red]hüve[color=black] mübtedadır.hüve gelmeseydi müfred olan nasirun kelimesinin cümlei fiiliyye üzerine atfı gerekirdi.bu caiz olmaz. mübteda geldiğinde ise cümlei ismiyye cümlei fiiliyye üzerine atfolunmuş ve caizdir.[/color][/color]
daha notlardan kitaba baslayamadik :D
Vezin - Mevzun kismina deginsek ::)
Vezin - Mevzun kismina deginsek Masum
Buyrun muhterem kardeşim sizden başlayalım siz deyininiz aklımıza intikal edenlerden yazarız elbet. Hadi kolay gelsin
evet kaldığımız yerden devam ediyoruz..
Emsile yirmi dört siğadan oluşmaktadır. Her birerlerinin müstegıllen ismi vardır...
maşallah müzakere başlamış ama devamı gelmemiş.Yalnız biz bu tarifleri hiç duymadık. ::)Neden farklı mı öğretiliyo acaba :o
KİTABUL EMSİLE(emsile kitabı )
Bismillaahirrahmeenirrahiim
o Allaah'a hamd olsun ki emsileyi arabi ilimlerin mizanı ( ölçüsü ) kıldı.
EMSİLENİN TAĞRİİFİ : hiyel cüziyyaatül mezkuuraatu li iizaahil gaveeidi ve iisaalihee ilee fehmil müstefidiin
manası : istifade edenlerin anlayışına ulaştırmak ve gaaideleri iizah için zikir olunan cüzlerdir.
İleri de laazım olacak tağrifler :
CEM-İ KILLET : maa yutlagu alee seleesetin ve aşaratin ve mee beynehümee
manası : 3 ile 10 arasında itlaak olunan cemiidir.
CEM-İ KESRAT : maa yutlagu alee maa fevgal aşarati ilee maa nihaayete lehuu
manası : 10 dan yukarı nihaayete kadar itlaak olunan cemidir.
CEM-İ KILLET VEZİNLERİ : efalun - ef aalun - efiletün - fiğletün - faailuune - faailetün
MİSAALİN TAĞRİİFİ : Maa yekuunu ferden minel gaaidetil külliyyeti li ifaadetil müstefidiine
manası : istifaade edenlerin ifaadesi için kaaide-i külliyyeden bir fert olan şeydir.
İŞTİKAAK : ehzü kelimetin min uhraa biteğayyürimmee meatteneesübi fil mağnee
manası : manada münaasebetle beraber değişmelerden bir değişme ile bir kelimeyi diğer bir kelimeden çıkarmaktır.
İCBAARİİ : maa yehtemilus sıdga vel kizbe
manası : doğru ve yalana ihtimaali olandır.
İNŞAAİİ : maa laa yehtemilus sıdga vel kizbe
manası : doğru ve yalana ihtimaali olmayandır.